کد مطلب:36120
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:31
برهان حكمت را با دو تقرير بيان كنيد ؟
اول : با توجه به اينكه انسان داراي روح قابل بقاء است و مي تواند واجد كمالات ابدي گردد , آن هم كـمـالاتـي كـه از نـظر مرتبه و ارزش وجودي قابل مقايسه با كمالات مادي نيست , اگر حيات او منحصر به همين حيات دنيوي محدود باشد با حكمت الهي سازگار نخواهد بود , مخصوصا با توجه به اينكه حيات دنيوي توام با رنجها وو سختيها و ناگواريهاي فراوان است و غالبا تحصيل يك لذت بـدون تـحـمل رنج و زحمت فراهم نمي شود , بطوري كه حسابگران را به اين نتيجه مي رساند كه تحمل اين همه رنج و ناخوشي براي دستيابي به لذايذ محدود نمي ارزد . و از همين محاسبات است كه گرايش به پوچي و بيهودگي پديد مي آيد و حتي كساني را با وجود علاقه شديد فطري به زندگي , به سوي خودكشي مي كشاند . دوم : يكي از غرائز اصيل انسان , حب به بقاء و جاودانگي است كه دست آفرينش الهي , در فطرت او به وديعت نهاده است و حكم نيروي محرك فزاينده اي را دارد كه او را به سوي ابديت سوق مي دهد و همواره بر شتاب حركتش مي افزايد . اكـنـون اگر فرض شود كه سرنوشت چنين متحركي , جز اين نيست كه در اوج شتاب حركت , به صـخـره اي بـرخـورد كـنـد و مـتـلاشـي شـود آيـا ايـجـاد آن نـيـروي فـزاينده با چنين غايت و سـرنـوشتي متناسب خواهد بود ؟ پس وجود چنين ميل فطري , هنگامي با حكمت الهي سازگار است كه زندگي ديگري , جزاين زندگي محكوم به فنا و مرگ , در انتظار او باشد . و با دست يابي به آن , عطش اين ميل فطري سيراب گردد .
محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.